3/05/2011

Ce este un asamblaj?

_________________

_Ce este un asamblaj?_____________________________Ce este un asamblaj?

Conceptul de asamblaj apare, este propus (sintetizat) tocmai aici, în cartea de faţă. Exegeţii atrag însă atenţia: atenţie la folosirea lui! Este un concept ambiguu, poate fi folosit bifurcat, dublu, fie pentru a elogia ordinea, fie pentru a privilegia dezordinea. Dualism, deci?



 Nu, dezechilibru, instabilitate.

Deleuze: "Când l-am întâlnit pe Félix, scrisesem deja istorie a filosofiei, critică literară şi două cărţi de filosofie, Logique du sens [Minuit, 1969 - n.m.] şi Différence et répétition [PUF, 1968;Diferenţă şi repetiţie, traducere în limba română de Toader Saulea, Babel, Bucureşti, 1995 - n.m.]. Întâlnirea mea cu Félix a avut loc pe probleme privitoare la psihanaliză şi la inconştient. Félix mi-a deschis un fel de câmp nou, m-a făcut să descopăr un domeniu nou, chiar dacă şi eu vorbisem înainte despre psihanaliză, şi tocmai asta îl interesa la mine. Munca noastră în comuns-a desfăşurat cu precădere între 1970 şi 1980. După aceea a existat o întrerupere şi fiecare a reînceput să scrie de unul singur, ca şi cum, pentru moment - dar absolut deloc pentru că am fi devenit mai puţin prieteni! -, posibilităţile de lucru s-ar fi epuizat. Ele au reapărut recent. Nu există nici o reţetă. Singurul criteriu este «să meargă». La începutul relaţiei noastre, Félix a fost cel care a venit să mă caute. Eu nu-l cunoşteam. Cred că ceea ce m-a frapat cel mai mult a fost faptul că nu este filosof de formaţie, că adoptă, faţă de aceste lucruri, multă precauţie, că este aproape mai filosof decât dacă ar fi de formaţie şi că incarnează filosofia în stadiul de creativitate."




Guattari: "Fusesem foarte impresionat de lectura cărţilor Diferenţă şi repetiţie şi Logica sensului. În modul meu de a regândi ceea ce mi se spunea, el fusese impresionat de disidenţa mea extrem de marcată faţă de lacanism, care era deja dominant, şi de modul meu de a aborda problemele politice şi sociale. 

M-a incitat să pun toate acestea pe hârtie. Însă perioada nu era tocmai potrivită, iar eu eram departe de a fi pregătit. Mi-a propus atunci să lucrăm împreună. Eu m-am dus, prin urmare, să-l caut, dar, într-un al doilea moment, el mi-a propus să lucrăm în comun.


 Ceea ce mi-a adus el au fost, încă de la început, atenţia şi ascultarea cu privire la nişte aventuri teoretice pentru care mă aflam într-o izolare totală, încurajarea în direcţia unor elaborări teoretice pe care oricare alt interlocutor m-ar fi sfătuit să le abandonez! Ulterior, mi-aadus un background filosofic extraordinar, maşina de lucru, maşina de reflecţie şi de scriere."

Cum lucrau însă efectiv cei doi? Aventura, antimetoda de gândire-scriere-împreună, "maşinală", bazată pe o concepţie cu totul aparte, total deschisă sau, cum ar fi spus Derrida, "necondiţionat ospitalieră" la celălalt ca "eveniment" al gândirii, deja în gândire (deschiderea gândirii spre exteriorul lăuntric), de prietenie, abia aici începe. Despre fabricarea propriu-zisă a manuscrisului, Deleuze spune că "e un secret"; Guattari: "printr-un du-te-vino repetat, prin versiuni succesive - munca de finalizare este făcută deseori de către Gilles."





                                                                      Bogdan Ghiu
Gilles Deleuze, Félix Guattari
Kafka. Pentru o literatură minoră
Traducere şi postfaţă de Bogdan Ghiu
Editura ART